6. september 2021

Fra VHS-bånd til YouTube: Sådan har terrorister rekrutteret siden 9/11

TERROR & TEKNOLOGI

Meget er sket i teknologiens udvikling siden terrorangrebet på tvillingetårnene i 2001. De sociale mediers indtog har bl.a. gjort det lettere at rekruttere medlemmer til ekstremistiske grupper, men samtidig har overvågning øget mulighederne for at stoppe terrorhandlinger. Læs med når KU-forsker Boris Düdder giver dig indblik i teknologiens betydning for terrorisme efter 9/11.

Foto af en mand, der sidder og kigger på en computerskærm
Foto: Getty Images

Siden 9/11 har sociale medier gjort deres indtog, og det har påvirket måden, hvorpå terrorister rekrutterer nye medlemmer til deres organisationer og spreder deres budskab generelt.

På Facebook findes hundredevis af danske profiler, som støtter og sympatiserer med IS, og Twitter og YouTube lukker årligt tusindvis af terror-relaterede profiler ned.

”Teknologi spiller en massiv rolle i terrorisme i dag. Terrororganisationer spreder deres budskaber og den medfølgende frygt i stor stil via massemedier og sociale medier. I 2001 rekrutterede al-Qaeda terrorister med VHS-bånd, som de uddelte til folk fysisk. I dag kan de sprede deres budskaber ved at uploade en video på nettet med få klik og opnå en massiv rækkevidde,” lyder det fra Boris Düdder, der er lektor i computerteknologi på Datalogisk Institut på Købehavns Universitet.

Videoer, hvor terrorister spreder propaganda om deres ideologi er nemlig et effektivt værktøj, når det gælder rekruttering, uddyber han.

”En video formidler følelser meget bedre end eksempelvis skrift. Derudover forstår terrororganisationer at udnytte algoritmer på eksempelvis YouTube, som gør, at når man først har klikket på én ekstremistisk video eller søgt på noget på Google, så får man anbefalet mere indhold af samme slags. Det bliver et meget farligt ekkokammer,” forklarer Boris Düdder.

Derudover er det ekstremt svært for myndighederne at opfange og regulere de her videoer, fordi de typisk er udformet på en måde, så budskabet er skjult, eller afsenderen ikke kan afkodes. Når først folk er begyndt at dele en video i lukkede chats eller lignende, er det næsten umuligt at bremse, lyder det fra teknologi-eksperten.

Ny teknologi kan forhindre angreb

Selvom algoritmer og sociale medier har gjort det lettere at skabe frygt i befolkningen og rekruttere medlemmer til terrornetværk, har teknologi samtidig gjort det muligt at forhindre terrorhandlinger.

Ifølge Europa Parlamentets hjemmeside blev 14 planlagte terrorangreb i Europa eksempelvis forhindret i 2019, hvilket er det dobbelte af udførte terrorhændelser for samme år.

”Flere potentielle terrorangreb er blevet afvæbnet gennem overvågningsteknologi, hvor man kan aflytte telefoner og hacke e-mails og derved afkode mistænkelig adfærd. Teknologi har også vist sig yderst brugbart, når det gælder overvågning af pengestrømme, hvor store beløb mellem mistænkte personer kan indikere planlægning af terror,” siger han.

Der er altså ikke noget entydigt svar på, om teknologiens udvikling har været en fordel eller ulempe, når det gælder risikoen for terrorisme.

”Derfor er det vigtigt, at vi fortsat forsker i teknologiens betydning for terror,” slutter Boris Düdder.

Boris Düdder, lektor
Datalogisk Institut