11. januar 2022

KU opretter nyt center for forskning i digitale fodspor

digitalisering

De digitale muligheder for at spore information om sundhed, interesser, lokalitet eller dit daglige antal skridt bliver flere og flere. Nu skal et nyt humanistisk forskningscenter på Københavns Universitet undersøge, hvordan digital sporing påvirker os som samfund og individ.

Center for Tracking and Society hedder det nye center på Københavns Universitet
Foto: Pixabay License

Når virksomheder, stater eller organisation indsamler og analyserer store mængder data igennem it-systemer, kalder vi det digital sporing. Det bliver i dag brugt til at skabe viden og vækst samt til at understøtte kontakten mellem borgere og samfund.

- I dag kan vi spore enkeltpersoners digitale fodspor ret præcist. Det giver en række muligheder fx inden for sundhedsområdet, men sporingen rejser også dilemmaer om menneskets eksistens, identitet og det gode liv. Det samspil – mellem digital sporing, sociale strukturer, virksomheder og samfund – er i centrum for vores nye forskningscenter, siger kommunikationsforsker og lektor Stine Lomborg, der er leder for Center for Tracking and Society på Institut for Kommunikation, Københavns Universitet.

Forstå din data

Stine Lomborg
lektor Stine Lomborg

Center for Tracking and Society er et tværfagligt initiativ, der spænder over medie- og kommunikationsforskning, datalogi, digital økonomi, overvågning, politisk økonomi og kritiske datastudier. Centret huser fra begyndelsen 10 seniorforskere og 15 postdocs og ph.d.-studerende.

Et eksempel på et forskningsprojekt ved centret er på sundhedsområdet, når det offentlige og private virksomheder samarbejder om digitale løsninger. Her foregår der digital sporing gennem ”self-tracking apps”, der kan fx give data om søvn, fysisk aktivitet eller fertilitet, som kan indgå i behandling:

- Via self-tracking apps har patienter mulighed for at passe bedre på sig selv i samarbejde med sundhedssystemet. Den type dataindsamling stiller dog nye krav til “at forstå egne data", som ikke alle patienter vil være lige godt klædt på til at håndtere. Data fra upræcise målere af fx fysisk aktivitet, humør og søvn kan desuden være vanskelige at omsætte i den sundhedsfaglige behandling, og vi mangler at forstå under hvilke former, det bedst kan foregå, forklarer Stine Lomborg.

Information i en digital økonomi

- Vi er interesserede i at undersøge de nye forretningsmodeller, som er opstået i kølvandet på digital sporing. Hvad betyder den digitale økonomi fx for traditionelle medier og demokratiske samfund, når information distribueres med udgangspunkt i personlig profilering, spørger Stine Lomborg.

Lektor Stine Lomborg
Institut for Kommunikation