24. februar 2022

SODAS-forsker modtager EliteForsk-pris

FORSKNINGSPRIS

Sune Lehmann, professor hos DTU Compute og Copenhagen Center for Social Data Science ved Københavns Universitet, modtager en af Danmarks tungeste forskningspriser: EliteForsk-prisen.

Sune Lehmann. Fotograf: Søren Kjeldgaard

Som én af fem modtog professor Sune Lehmann den 24. februar Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-pris.

Oprindeligt er Sune Lehmann uddannet fysiker fra Københavns Universitet. Siden ph.d.-studierne har han dog forsket i komplekse netværk på henholdsvis Northeastern University, Harvard University, DTU og Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) ved Københavns Universitet. Desuden er han knyttet til Sociologisk Institut som adjungeret professor.

Sune Lehmanns forskning omfatter både computernetværk, biologiske netværk og sociale netværk. Fælles er, at han finder årsagssammenhænge i komplekse netværk, hvilket har givet ham talrige indfaldsvinkler til at belyse menneskers adfærd i en verden, der til stadighed bliver digitaliseret.

”Det er vildt, hvor meget man kan lære om mennesker ud fra deres data. Derfor skal vi have rigtig meget fokus på, hvad der sker med vores data, og hvad alle mulige kan gøre ved os gennem data. Forskning er den eneste måde, vi som samfund kan få bedre indblik i de store tech-selskaber, så vi kan navigere i en mere databaseret fremtid,” påpeger Sune Lehmann.

Undersøgte vores pandemi-færden

På baggrund af sin forskning har Sune Lehmann siddet i Statens Serum Instituts Covid-19 ekspertgruppe for modellering. Her har han bl.a. vejledt udviklerne af Smitte|Stop app’en. Sune Lehmann er desuden en del af HOPE-projektet, hvor han har undersøgt danskernes mobilitet under pandemiens forskellige faser.

Morten Axel Pedersen, der er professor og leder af SODAS, finder det særdeles velfortjent, at Sune Lehmann modtager EliteForsk-prisen for sin fremragende og unikke forskning.

”Det er i høj grad hans fortjeneste, at København er blevet et af de mest dynamiske og toneangivende hubs for social data science-forskning i verden. Sunes mangeårige tilknytning til SODAS betyder, at vi har spillet en central rolle i den udvikling, og jeg vil gerne takke ham og hans kolleger på DTU for det gode samarbejde,” siger han.

Med EliteForsk-prisen følger 1,2 millioner kroner, hvoraf 200.000 kroner gives som en personlig hæderspris og 1.000.000 kroner går til at styrke Sune Lehmanns forskningsaktiviteter.

Foto fra prisoverrækkelsen. Foto: David Dreyer Lassen
Fra prisoverrækkelsen.

Fakta om EliteForsk

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år fem EliteForsk-priser og op til tyve EliteForsk-rejsestipendier til nogle af landets dygtigste og mest talentfulde forskere og forskerstuderende.

Formålet med EliteForsk-initiativet er at skabe opmærksomhed om fremragende forskere og forskningens resultater. Derudover skal EliteForsk også fremhæve forskerne som rollemodeller med henblik på at tiltrække flere unge studerende til en forskerkarriere.

Priserne overrækkes på den årlige EliteForsk-prisuddeling, hvor uddannelses- og forskningsministeren, kongehuset og repræsentanter for den danske forskningsverden deltager.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Sune Lehmann
Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS)
Mail: sune@sodas.ku.dk