19. oktober 2022

Mænd får mere muskelvækst af styrketræning end kvinder

Styrketræning

Der er forskel på, hvor meget mænd og kvinders muskler vokser, når de dyrker styrketræning. Det viser ny forskning fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Styrketræning
Forskning har tidligere peget på, at der ikke er forskel på muskelvæksten mellem mænd og kvinder, når de styrketræner. Men i dette studie gravede forskerne et spadestik dybere og opdagede nogle hidtil ukendte forskelle på kønnene. Foto: Jakob Helbig

Når man styrketræner, øges muskelmassen. Dette er ikke alene gavnligt for at forbedre kroppens styrke, men også for at forebygge skader og en række livsstilssygdomme som for eksempel type 2-diabetes.

Nu viser et nyt studie, at unge mænd oplever større gevinster ved styrketræning end unge kvinder. Det fortæller ph.d.-studerende Lukas Moesgaard fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet:

- I vores muskler findes der overordnet to typer muskelfibre, som vokser, når vi styrketræner. Mens vi for de hurtige fibre så ens muskelvækst for mænd og kvinder, oplevede mændene derimod større vækst af de langsomme fibre end kvinderne. Samlet betyder det, at mænd får mere muskelvækst af at styrketræne end kvinder.

Lukas Moesgaard, ph.d.-studerende på Institut for Idræt og Ernæring

Et opgør med den nyeste viden

Forskning har ellers peget på, at der ikke er forskel på muskelvæksten mellem mænd og kvinder, når de styrketræner.

Men i dette studie gravede forskerne et spadestik dybere og opdagede nogle hidtil ukendte forskelle på kønnene helt nede på muskelfiberniveau. Ifølge Lukas Moesgaard var det meget overraskende:

- Det peger på, at der er nogle forskelle mellem mænd og kvinder i forhold til, hvordan muskelfibrene reagerer på træning. Vi kender ikke alle årsagerne til dette endnu, men vores studie tyder på, at blandt andet antallet af muskelcellekerner kan være en af forklaringerne, siger han.

Dannelsen af nye proteiner, der øger muskelfibrenes størrelse, sker i en proces der kaldes proteinsyntese. Den første fase i denne proces foregår i muskelcellekernerne, som stiger i antal ved styrketræning. I dette studie opdagede forskerne, at de personer som havde flest cellekerner også havde de største muskelfibre, og dem der oplevede den største stigning i muskelcellekerner også var dem, der fik mest muskelvækst.

Flere påvirkningskilder for kvinderne

Men hvad har det så af betydning for de mange hundredetusinde danskere, der styrketræner? Og ikke mindst kvinderne? Er der noget, man nu skal være særlig opmærksom på, eller gøre anderledes for at opnå bedre effekter? Det er svært at sige helt firkantet, forklarer lektor Morten Hostrup fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet:

- Der er grundlæggende rigtig mange nuancer i, hvordan man optimerer sin træning, og som kvinde er der ekstra mange ting, der spiller ind. Det kan for eksempel være, hvilken fase af menstruationscyklussen, træningen foregår i. Ligesom man kan være underlagt forskellige hormonelle påvirkninger fra bestemte former for prævention.

Men selvom kvinders biologiske udgangspunkt er mere kompliceret end mændenes, er der også ting ved kvindekroppen, der kan vise sig at give dem en fordel i forhold til styrketræning, fortæller lektor Morten Hostrup:

- Der er visse ting, der peger på, at kvinder muligvis restituerer en smule hurtigere fra styrketræning, end mænd gør. Selvom det ikke er noget, vi har undersøgt specifikt i dette projekt, og det stadig er forbundet med en vis usikkerhed, kan det måske være i forhold til hyppigheden af træningen, man som kvinde kan skrue på for at opnå samme resultater som mændene, ræsonnerer han.

Studiets resultater er udgivet i den videnskabelige artikel ”Myonuclear addition is associated with sex-specific fiber hypertrophy and occurs in relation to fiber perimeter not cross-sectional area”, der er bragt i det videnskabelige tidsskrift ‘Journal of Applied Physiology’.

Læs flere nyheder fra Institut for Idræt og Ernæring her.

Om studiet

• Studiet er udført af ph.d.-studerende Lukas Moesgaard, postdoc Søren K. Jessen og lektor Morten Hostrup fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet i samarbejde med lektor Abigail Mackey fra Institut for Idrætsmedicin, Bispebjerg Hospital.
  • Studiet er foretaget som led i det Team Danmark-baserede forskningsnetværk ”Træningsmodeller og konkurrenceforberedelse”.
  • Forskningsnetværket er finansieret af Novo Nordisk Fonden.

Lukas Moesgaard
Ph.d.-studerende