10. februar 2022

Forskere har knækket koden til at lave alkoholfri øl uden den vandede smag

ØL

Endelig har forskere fundet en måde at brygge alkoholfri øl, der smager af rigtig øl og hverken er vandet eller flad. Samtidig er metoden markant mere bæredygtig, end de eksisterende brygge-teknikker. ”Det er en revolution for alkoholfri øl,” lyder det fra KU-forsker bag den nye metode.

Foto: Getty Images

Salget af alkoholfri øl er steget betydeligt i Danmark og Europa de seneste par år. Alligevel er der stadig mange, der vælger den sunde trend fra, fordi de ikke synes, at nul-procents-varianterne smager ligeså godt som almindelige øl.

Flere finder smagen vandet og flad, og det har faktisk en helt naturlig forklaring, ifølge KU-professor Sotirios Kampranis.

”Det som alkoholfri øl mangler, er smagen af aromahumle. Når du varmer øllet op for at fordampe alkoholen, ødelægger du samtidig aromastofferne fra humlen. Det gælder også andre metoder til at lave alkoholfri øl, hvor du har en minimal grad af fermentering. Det skyldes, at vi uanset hvad har brug for alkoholen til at udløse humlens unikke smag i øllen,” forklarer han.

Men nu har Sotirios Kampranis - sammen med kollegaen og medstifter af biotech-virksomheden EvodiaBio, Simon Dusséaux - knækket koden til, hvordan man kan lave alkoholfri øl, der samtidig er fuld af smagen fra aromahumle.

“Efter flere års forskning har vi nu fundet en måde at producere en gruppe af små molekyler kaldet monoterpener, som er dem, der giver humlesmagen. Når øllet er færdigt, tilsætter vi molekylerne og giver på den måde den tabte ølsmag tilbage. Ingen andre har kunnet gøre det her før, så det er en revolution for alkoholfri øl,” siger Sotirios Kampranis.

I stedet for at putte aromahumlen i bryggetanken fra start for derefter at ødelægge deres smag ved opvarmning, har forskerne i stedet dyrket aromahumlen i celler fra surdejsgær i såkaldte mikrofabrikker. På den måde kan de tilsætte smagen af aromahumlen til sidst i processen, lyder det i forskernes nyligt publicerede artikel, der bygger på et tidligere studie

”Når aromahumle-molekylerne bliver udløst fra gæret, kan vi samle dem ind og putte dem i øllet, hvilket giver smagen af almindelig øl, som så mange af os kender og elsker. Det gør faktisk selve aromahumle-planten overflødig, fordi vi nu kun skal bruge molekylerne,” forklarer Sotirios Kampranis.

Her ses en ekstrakt med de molekyler, der giver den gode parfumerede humlesmag til den alkoholfri øl. Af: Simon Dusseaux

Meget mere bæredygtigt

Udover at forbedre smagen af den alkoholfrie øl, er den nye metode ifølge forskerne også meget mere bæredygtig, end de eksisterende teknikker.

For det første dyrkes aromahumle primært på USA’s vestkyst, hvilket gør, at de skal transporteres langt og køles ned i strømslugende køleskabe undervejs.

For det andet kræver humlen store mængder vand – mere præcist går der 2.7 tons vand til at dyrke et kg aromahumle. De to ting udgør tilsammen en ikke særlig klimavenlig produktion.

”Men med vores metode undgår vi at bruge selve aromahumle-planten og derved også vandet og transporten. Det betyder, at et kg aromahumle kan produceres med 10.000 gange mindre vand og 100 gange mindre CO2,” siger Sotirios Kampranis.

På billedet ses en fermenteringstank - de såkaldte mikrofabrikker. Af: Simon Dusseaux

Godt nyt for sundheden

Forskerne er glade for at kunne bidrage til en sundere livsstil og håber, at deres nye opfindelse vil give flere mennesker et skub til at skære ned på alkoholen, fordi de nu har et lige så velsmagende alternativ.

”På længere sigt håber vi på, at vores metode kan ændre hele øl-industrien – også produktionen af almindelig øl, hvor brugen af aromahumle også er meget lidt bæredygtig,” slutter Sotirios Kampranis.

Metoden testes allerede nu på en række bryggerier i Danmark og planen er at have teknikken klar til brug i hele øl-industrien i oktober 2022.

Sotirios Kampranis
Institut for Plante og Miljøvidenskab