8. september 2023

Københavns Universitet åbner dørene for iværksætteri

Iværksætteri

Alle studerende og forskere på Københavns Universitet får nu adgang til højtkvalificeret støtte, hvis de vil skabe deres egen virksomhed. Med et nyt samarbejde med en af Danmarks førende startup-acceleratorer, Accelerace, håber universitetet at bidrage til at skabe flere forskningstunge vækstvirksomheder i Danmark. Virksomheder i Accelerace har rejst 60 mia. kr. i risikovillig kapital.

KU Lighthouse på Nørre Campus
Det nye innovationscenter KU Lighthouse på Københavns Universitets Nørre Campus er åbent for virksomheder, investorer og eksperter.

1. september blev dørene slået op for direkte adgang til et af Europas mest erfarne iværksættermiljøer for alle Københavns Universitets 37.000 studerende og 5.000 forskere. Det sker, når startup-acceleratoren Accelerace giver studerende og forskere adgang til undervisningsmateriale, workshops og mentorer, som normalt er forbeholdt etablerede virksomheder.

Målet er, at flere af KU’ s forskere og studerende bliver i stand til at skabe nye virksomheder baseret på universitetets viden – og at undervisning i iværksætteri bliver en integreret del af universitetets tilbud.

”Vi har nogle af verdens stærkeste forskningsmiljøer og en masse unge talenter, der brænder for at løse verdens udfordringer. Nu får de adgang til førende viden og undervisning i, hvordan man skaber en succesfuld virksomhed,” udtaler David Dreyer Lassen, prorektor for forskning og innovation.

Flere vækstvirksomheder

Samarbejdet med Accelerace er den første udmøntning af universitetets nye satsning på innovation. Samarbejdet skal føre til flere danske vækstvirksomheder inden for nogle af de områder, hvor udviklingen går stærkest i dag. Det er iværksættermiljøet Symbion, der oprindelig etablerede Accelerace, og de ser et stort potentiale for at skabe flere vækstvirksomheder med udspring fra København Universitet:

”Accelerace står på skuldrene af de mere end 900 startups, vi har hjulpet igennem de tidlige stadier. Viden er blevet bygget ovenpå viden for hver virksomhed, og det er det, vi bidrager med. Både til de virksomheder, vi investerer i, og nu også til studerende og forskere på KU,” siger Peter Torstensen, CEO i Accelerace & Symbion.

Det kan gøre en stor forskel for den enkelte at være del af det nye tilbud. Ikke mindst fordi iværksættere møder rådgivere og mentorer, der har prøvet det hele selv, og som netop har taget al læringen med videre til næste årgang entreprenører. Og som måske ender med selv at investere i virksomheden:

”Accelerace gjorde en stor forskel for den første fase af vores virksomhed. Man bliver tvunget til at svare på de svære spørgsmål, der opstår, når man starter virksomhed, virkelig at arbejde på sin fortælling, og man får adgang til dygtige mentorer, som selv har taget rejsen som iværksætter. Efter at have set hvor meget det betød for os at få den hjælp, besluttede jeg mig også for at blive en del af mentornetværket,” udtaler Mark Højgaard, stifter af virksomheden Coinify.

Mentornetværk for alle

Konkret tilbyder Københavns Universitet fremover alle studerende og forskere adgang til viden med udgangspunkt i værktøjer og materiale fra Accelerace på en digital platform. Teams med en god idé kan også få adgang til Acceleraces mentornetværk. Aktiviteterne foregår i universitetets nye innovationscenter, KU Lighthouse, som også er åbent for virksomheder, investorer og eksperter. Aktiviteterne kan få stor betydning for Københavns Universitet.

”Københavns Universitet er sat i verden for at bedrive forskning, uddannelse og innovation. Det er derfor også vores ambition at være et åbent universitet, der interagerer med omverdenen, så vores viden gør mest mulig gavn i samfundet. Det er naturligt, at vi som et internationalt førende universitet tilbyder vores forskere og studerende gode muligheder, hvis de ønsker at starte en virksomhed,” understreger David Dreyer Lassen, prorektor for forskning og innovation.

Fakta om samarbejdet

Københavns Universitet og Accelerace ønsker at skabe en fælles metode til at udvikle startups fra universitetet. Det sker ved, at KU anvender materiale udviklet af Accelerace, herunder kurser og undervisningsmateriale, som bliver gjort tilgængeligt via en digital platform. Materialet skal også bruges i de årlige kurser og workshops, som udbydes i KU’s innovationscenter, KU Lighthouse, ligesom der bliver adgang til mentorer fra Symbion.

Om Accelerace

Accelerace blev skabt i 2008 af iværksættermiljøet Symbion, der er et iværksættermiljø for innovative startups og virksomheder, som også foretager investeringer. Der har været mere end 900 virksomheder igennem Accelerace, som samlet har rejst mere end 60 mia. kr. i kapital siden 2008. Netværket af mentorer og forretningsrådgivere fungerer samtidig som ’business angels’. Københavns Universitet er medejer af Symbion. Læs mere på www.accelerace.io.

David Dreyer Lassen
Prorektor for forskning