8. marts 2021

COVID-19-vaccinekandidat baseret på KU-forskning klar til test i mennesker

Coronavirus

En COVID-19 vaccinekandidat udviklet på Københavns Universitet er netop blevet godkendt til fase 1-test på mennesker. Hidtidige forskningsresultater ser meget lovende ud.

coronavaccine

Om få dage bliver det første menneske stukket med en dansk vaccinekandidat mod COVID-19. Den er udviklet af et forskerteam på Københavns Universitet i samarbejde med virksomhederne AdaptVac, ExpreS2ion Biotechnologies og Bavarian Nordic. Vaccinen ”ABNCoV2” er netop blevet godkendt til humane kliniske forsøg, og indtil videre ser forskningsdata lovende ud.

”Forskningsdata viser, at vores vaccinekandidat udmærker sig ved at give et kraftigt immunrespons i dyr. Vi tror og håber, at det kraftige immunrespons giver både god og længerevarende beskyttelse mod COVID-19,” fortæller professor Ali Salanti.

I januar måned fik forskerne fra Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, KU, publiceret resultater for vaccinens effekt. Her kunne de se, at ABNCoV2 ser ud til at kunne give stor effekt ved én dosis. Og ved to vaccinedoser opnåede de hidtil uset høje immunrespons-niveauer.

”Hvis resultaterne af de kliniske test er lige så lovende, som vi regner med, håber vi, at vaccinen kan være klar til registrering i slutningen af 2021 eller starten af 2022,” siger lektor Morten Agertoug Nielsen.

Stærkt respons kan forhindre mutationer

Vaccinen er udviklet efter samme princip som HPV-vaccinen, og giver et meget kraftigt immunrespons i dyr, altså beskyttelse imod virusset. Forskerne håber på et såkaldt ”fuldt respons”, som helt forhindrer virusset i at trænge ind i kroppen.

”Hvis virusset slet ikke kan komme ind, kan det heller ikke mutere, hvilket selvfølgelig vil være af helt afgørende betydning for at komme denne her virus til livs,” siger lektor Adam Sander og fortsætter:

”Udover at vores vaccine giver det her ekstremt stærke immunrespons, kan den også potentielt give et meget langvarigt respons, som altså vil betyde, at man er immun over for virusset i længere tid - potentielt i mange år. Men det ved vi først efter test i mennesker.”

En anden vigtig fordel ved vaccinen er, at den forventes at kunne opbevares ved køleskabstemperatur. Og det har stor betydning for den globale bekæmpelse, forklarer Ali Salanti.

”Det betyder, at den også kan distribueres til dele af verden, som ikke har mulighed for at opbevare vacciner ved meget kolde temperaturer.”

Kampen mod COVID-19 kræver det bedste våben

De kliniske forsøg foregår på Radboud University Medical Centre i Holland, og rekrutteringen af forsøgspersoner er allerede i fuld gang. De første forsøgspersoner vil få to vaccinationer med en måneds mellemrum, og derefter vil de blive fulgt tæt for at registrere immunrespons og eventuelle bivirkninger. Forskerne forventer dog ikke, at deres vaccine kommer til at give bivirkninger.

”Bekæmpelsen af den her pandemi bliver et maraton, og vi har brug for stærke våben. Vores mål har fra start været at lave den bedste vaccine. Og det tror vi på, at vi har opnået,” siger Morten Agertoug Nielsen.

Vaccinen ”ABNCoV2” er udviklet på Københavns Universitet som en del af Prevent nCoV-projektet. Den bliver produceret af AGC Biologics. Vaccinen er blevet testet efter gældende forskrifter for bivirkninger i kaniner. Der blev ingen bivirkninger fundet.

Arbejdet er finansieret af Carlsbergfondet, Danmarks Frie Forskningsfond, Horizon 2020 og Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond.

Kontakt:

Lektor Morten Agertoug Nielsen