16. december 2021

Millioner til grøn omstilling på vejene

BILTRAFIK

Danmarks Frie Forskningsfond har bevilget knap 12 millioner til projektet GREENCAR, der skal vise vejen til en grøn omstilling af bilsektoren. Mogens Fosgerau, der er professor på Økonomisk Institut og anfører projektet, glæder sig til at komme i gang med at bygge de økonomiske modeller, der skal til, hvis nul-emissionsbilen skal udbredes tilstrækkeligt hurtigt.

Biltrafik. Foto: News Oresund, CC by 2.0
Foto: News Oresund

Personbiler står for 14 procent af de danske CO2-udledninger. Omstilling til nul-emissionsbiler er derfor afgørende for det danske CO2-reduktionsmål på 70 procent i 2030.

Der er imidlertid stor usikkerhed om den fremtidige teknologiske udvikling på området. Lige så usikkert er det, hvordan markedet reagerer på forskellige politiske indgreb. Der vil derfor være et løbende behov for afgiftsreformer under omstillingen.

”Afgifter besluttes ikke kun ud fra deres effekt på den grønne omstilling, men også ud fra deres effekt på skatteprovenu, mobilitet og ulighed. Disse politikmål er modstridende. Derfor har beslutningstagerne løbende brug for økonomiske modeller, når de skal navigere mellem politikmålene,” forklarer Mogens Fosgerau.

Stort og kompliceret marked

At omstille Danmarks fossildominerede bilpark til nul-emissionskøretøjer vil tage årtier og kræve en række store skattereformer. Der er brug for kvantitative analyseværktøjer til at styre omstillingsprocessen.

De værktøjer vil Mogens Fosgerau og hans forskningskollegaer Bertel Schjerning, Anders Munk-Nielsen, Nikolaj Nielsen og Maria Juul Hansen udvikle i projektet GREENCAR, der i begyndelsen af december opnåede støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond. Med en bevilling på 11,8 mio. kr. kan forskerholdet nu bidrage til den grønne omstilling af det store, komplekse bilmarked.

Der er til enhver tid tusind bilvarianter på markedet. Hertil kommer brugtbilmarkedet; biler lever i gennemsnit 20 år og mange handles adskillige gange i deres levetid. Prisen på både brugte og nye biler afhænger af afgiftssystemet. Disse udfordringer gør det meget svært at lave gode modeller for bilmarkedet.

”Med bevillingen fra Danmarks Frie Forskningsfond kan vi udvikle modeller, der adresserer udfordringerne, så vi bliver bedre i stand til at guide den grønne omstilling,” fremhæver Mogens Fosgerau.

Du kan læse mere om GREENCAR-projektet her

Mogens Fosgerau
Professor på Økonomisk Institut