6. juli 2022

Matematik og datalogi kan gøre os klogere på pandemier. Nu har KU-professor fået en bevilling til at gøre netop det

Bevilling

Kan man bygge en matematisk model, der beskriver, hvordan sygdomme spreder sig, og hvordan man stopper dem? Det vil professor Samir Bhatt fra Københavns Universitet, og nu har han fået The Schmidt Science Polymaths Award, så han kan forfølge sin ambition.

Samir Bhatt
”Bevillingen gør det muligt for mig at tage flere chancer og begynde at forske på nye områder," siger professor Samir Bhatt.

Folkesundhed, matematik og datalogi. Det er kodeordene i professor i epidemiologi Samir Bhatts arbejde. Han har gennem mange år forsket i feltet mellem matematik, smitsomme sygdomme og hvordan de spreder sig.

”Smitsomme sygdomme kræver, at man forstår kompleksiteten og epidemiologien bag. Jeg vil lave en matematisk model over de processer, der gør os syge, og så vil jeg undersøge sammenhængen med biologien og et socioøkonomisk perspektiv. Jeg vil gerne vide, hvorfor vi bliver syge, og hvordan man kan gøre det målbart,” siger Samir Bhatt, der er professor på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og netop har modtaget The Schmidt Science Polymaths Award. Med prisen følger $500,000 i op til fem år, som skal gøre det muligt for forskerne, der modtager bevillingen, at eksperimentere med nye forskningsmetoder på tværs af discipliner.

De seneste år har Samir Bhatt gjort brug af sin viden om smitsomme sygdomme og epidemiologi under covid-19-pandemien, hvor han både har forsket og rådgivet i at håndtere smitten.

”Jeg vil gerne undersøge sammenhængen mellem økonomi og smitsomme sygdomme. For eksempel vil jeg se nærmere på, hvordan covid-19-pandemien har påvirket økonomien i samfundet,” siger han. Med det vil gerne forsøge at forstå samspillet mellem sygdom og samfund.

En mulighed for at lave risikabel forskning

Samir Bhatt er en af 10 forskere, der i sidste uge blev annonceret som modtagere af The Schmidt Science Polymaths Award. Han er den første i Danmark, der modtager bevillingen, som fokuserer på at give midler til nye professorer, der allerede har formået at drive bemærkelsesværdig forskning på tværs af forskellige områder.

”Bevillingen gør det muligt for mig at tage flere chancer og begynde at forske på nye områder. Jeg vil fortsætte med det arbejde, jeg er god til, men jeg vil også gerne forske på områder, jeg synes er endnu mere spændende,” siger Samir Bhatt.

Jeg vil gerne vide, hvorfor vi bliver syge, og hvordan man kan gøre det målbart.

Professor Samir Bhatt

Bevillingen giver ham ikke bare mulighed for at forske i nye discipliner og områder. Det gør det også muligt for ham at tænke større tanker, som han ikke har haft mulighed for at søge svar på gennem andre forskningsmidler.

”Jeg vil gerne begynde at tænke mere på evolutionsteori og over de store spørgsmål i videnskaben. I min hovedforskning berører jeg de emner, men jeg vil prøve at se på det store billede og tænke på nye måder at tackle problemer,” siger han.

Du kan læse mere om Samir Bhatts forskning og om The Schmidt Science Polymaths Award her.

Kontakt:

Professor Samir Bhatt